Nabo til vejarbejdet

Angers: Byen som Odense gerne vil efterligne

 

I 2011 åbnede én af Europas mest vellykkede letbaner i den vestfranske by Angers. Det er i høj grad Angers, der bliver kigget mod, når man skal finde inspiration til, hvad der virker.

Odense havde på et tidligt stadie en delegation af politikere og embedsfolk på studietur til Angers. For der er flere grunde til at sammenligne Angers med Odense. Dels er byerne lige store. Alt efter hvor meget man regner med til selve byen, har Angers 155.000 – 215.000 indbyggere. Og dels er formålet med letbanen også at skabe byudvikling og vækst langs letbanens linje.


Artiklen fortsætter under billedet

undefined

Men der er også nogle fælles infrastrukturelle træk. Ligesom i Odense har man i Angers lukket byens centrale del af for biltrafik for at skabe et helt nyt byrum for fodgængere, hvor det kun er letbanen, der kommer til at køre. Og ligesom i Odense forbinder letbanen i Angers også byens store universitetshospital med centrum og banegården.

I Angers kan man se, hvordan funktionalitet og æstetik kan gå op i en højere enhed. Der er skabt nye byrum og pladser, og letbanen spiller smukt sammen med resten af byen med græsklædte spor og flisebelagte pladser, der deles med fodgængere. Det er noget, man i høj grad vil prøve at efterligne i Odense.


Artiklen fortsætter under billederne 

undefined
Langs hele letbanesporet i Angers er veje, cykelstier, pladser og tilstødende arealer blevet gentænkt, således at letbanen har ført lokal bydelsudvikling med sig også. Det samme er tanken i Odense, hvor der også kommer et grønt spor gennem byen med nye byrum på udvalgte pladser.

 

Byggeriet af letbanen i Angers var – som det forventes i Odense – hårdt i perioder. Det er ingen spøg at grave en letbane 14 kilometer gennem en by, der også skal fungere i hverdagen. Butikslivet var presset langs linjen, og der var folkelig modstand mod byggeprojektet.

Efter åbningen i 2011 er stemningen dog vendt. Nu ligger nogle af byens mest attraktive erhvervsgrunde og butiksarealer langs letbanelinjen, der har givet naboerne en stigning i ejendomsværdien. Samtidig er biltrafikken faldet mærkbart i byen. Der er derfor bred folkelig opbakning til byggeriet af letbanens anden etape, som skal forbinde byens store universitet med centrum – i øvrigt også som i Odense.

 

FAKTA OM LETBANEN I ANGERS

Letbanen, der åbnede i 2011, kører fra forstaden Avrillé i nord, gennem centrum og til forstaden Roseraie i syd.

Der er 25 stationer langs ruten, som i alt er 12 kilometer lang. Den samlede tur tager 37 minutter.

Anden etape af letbanen, som er 15 kilometer lang, og som skal krydse på tværs af første etape, skal efter planen åbne i 2020.

Togsættene er af typen Citadis 302 fra franske Alstom. De bruges også i blandt andet Madrid, Melbourne, Buenos Aires og Jerusalem.

 

Bergen: Færdig før deadline og under budgettet

 

 

Nyheder
×