Nabo til vejarbejdet

Bergen: Færdig før deadline og under budgettet

  

Letbanen i norske Bergen, Bybanen, er et fysisk bevis på, at store infrastrukturprojekter ikke altid ender i ekstraregninger og forsinkelser. Da anden etape af letbanen åbnede i 2013, skete det to måneder før tid – og til 300 millioner kroner mindre end budgetteret.

I Bergen er letbanen finansieret af en betalingsring for bilister, der har eksisteret i mange år – meget lig den københavnske betalingsring, der var et tema i den danske folketings-valgkamp i 2011. I Odense bliver letbanen finansieret af Odense Kommune i samarbejde med Staten og med et mindre bidrag fra Region Syddanmark.



Artiklen fortsætter under billedet 

undefined

 

Bergen er cirka på størrelse med Aarhus – og altså lidt større end Odense. Men på få år har nordmændene fået smag for at bygge moderne letbaner i et nordisk snit. Første etape af Bybanen blev påbegyndt i 2007 og færdiggjort i 2010.

Anden etape, der forlængede linjen til 10 kilometer og tilføjede yderligere fem stationer, stod som sagt færdig i 2013 – før tid og under budgettet. Og i 2016 åbner den tredje etape, som føjer yderligere 3,5 kilometer spor og fem stationer mere til på vej mod Bergen Lufthavn.


Artiklen fortsætter under billedet 

undefined

 

I Bergen forbinder letbanen centrum med især byens universitet og store komplekser med studieboliger i udkanten af byen. Det store indkøbscenter, Lagunen, i Bergen blev med byggeriet af anden etape også forbundet med resten af byen.

Letbanen i Bergen har i øvrigt et dansk aftryk. Det københavnske bureau, Kontrapunkt, har nemlig været med til at designe stationerne og Bybanens generelle visuelle udtryk. I Odense er det NIRAS, der sammen med PLH Arkitekter og franske Villes et Paysages står for designet. I begge byer har man vægtet det nordiske, lette og enkle i den visuelle identitet.

 

FAKTA OM LETBANEN I BERGEN

Bybanen i Bergen er cirka 10 kilometer lang og har 20 stationer – den forbinder byens centrum med indkøbscentret Lagunen.

Med tredje etape til Bergen Lufthavn, der forventes at åbne i 2016, bliver letbanen i alt 13,5 kilometer lang og kommer til at have 25 stationer.

I Bergen har man valgt togsæt fra schweiziske Stadler af typen Variotram – samme type som kommer til at køre i Aarhus.

 

Nottingham: Byen hvor bilen ikke er nødvendig

 

 

Nyheder
×