Nabo til vejarbejdet

Odense: Fra stor dansk by til dansk storby

 

I de kommende år sker der store forandringer i Odense. Byen har en ambition om at udvikle sig fra at være en stor by i Danmark til at blive en rigtig dansk storby. Derfor vil odenseanerne opleve byggekraner og gravemaskiner i arbejde flere steder i byen.

Der bliver investeret i alt mere end 30 milliarder kroner i Odense over de kommende år, hvor både Odense Kommune, Region Syddanmark og en række private investorer og kapitalfonde deltager i byudviklingen.

Blandt andet på Thomas B. Thriges Gade, som er blevet lukket af for trafik for at skabe en helt ny, bilfri bydel i Odense C. Her bygges også det nye musik- og teaterhus, Odeon, der blandt andet skal huse Odense Teater og Syddansk Musikkonservatorium & Skuespillerskole. Med indvielsen af Odins Bro er Ring 2-omfartsvejen i Odense komplet, så odenseanerne kan finde nye veje i bil uden om Centrum.


Artiklen fortsætter under billedet 

undefined

 

Byen bliver også udviklet kraftigt i området mellem Østre Stationsvej og Odense Havn. Her bygges et nyt Citycampus, hvor VUC Fyn og Erhvervsakademiet Lillebælt rykker ind. Dermed vil tusindvis af studerende få sin daglige gang i området, hvilket skaber behov for Byens Bro, som binder Havnen og det nye Citycampus sammen med Centrum. Shoppingcenteret VIVA, som Steen & Strøm vil bygge, er også planlagt. Her er lagt op til 42.000 kvadratmeter butikker helt tæt på det centrale Odense.

Nogle af de største forandringer sker imidlertid på markerne i det sydøstlige hjørne af Odense. Her bliver et helt nyt sygehus, Nyt OUH, bygget. Det skal være fremtidens regionshospital. På nabogrunden udvider Syddansk Universitet også kraftigt. Universitetet har ambitioner om at vokse og tilknytte flere studerende, og der bliver opført et nyt Sund Center, der i samarbejde med Nyt OUH skal uddanne læger. Forskerparken Cortex Park udbygges også løbende som en bydel for viden- og servicevirksomheder, der vil være en del af Odenses klynge indenfor teknologi, forskning og innovation - i tæt samarbejde med den store nabo, SDU.


Artiklen fortsætter under billedet 

undefined

 

Også i det nordøstlige hjørne af Odense bliver der byudviklet. Her har bydelen Vollsmose med sine knap 10.000 indbyggere i årtier haft store sociale udfordringer. Håbet er, at en satsning på fysisk byudvikling med nye veje, stier og byrum kan åbne den ofte udskældte bydel, hvor alle veje ender blindt, mere op for omverdenen. 

Det hele skal bindes sammen af Odense Letbane, som forbinder Tarup i nordvest med Hjallese i syd - og på vejen kommer forbi de fleste af de andre kraftcentre for byudvikling i Odense. Når letbanen åbner i 2020, vil den således tilbyde moderne, miljøvenlig og komfortabel transport for eksempelvis de tusindvis af mennesker, der skal til og fra området omkring SDU og Nyt OUH i de kommende år.

 

FAKTA OM BYUDVIKLINGEN


•   52.000 pendler dagligt til arbejde ind og ud af Odense

•   Syddansk Universitet og Odense Universitetshospital er et vigtigt omdrejningspunkt i udviklingen af de fynske styrkepositioner

•   Odense spiller som byregionens storby en vigtig rolle som vækstgenerator

•   Odense Kommune har 198.000 indbyggere. I 2017 runder byen 200.000 indbyggere

•   Der er cirka 40.000 studerende i Odense 

•   Byen har cirka 100.000 arbejdspladser og adgang til 257.000 arbejdspladser inden for en times kørsel

•   Der er afsat 100 millioner kroner årligt til vækst og erhvervsudvikling

•   Odense Letbane åbner i 2020. Staten medfinansierer med 1,1 milliard kroner

•   Letbanen samler byen og forbinder både busnet, intercity- og regionaltog

 

Læs mere om Odenses udvikling på Odense Kommunes hjemmeside 'Byens udvikling'.

 

Nyheder
×