Nabo til vejarbejdet

Hvad er en letbane egentlig?

 

En letbane er en togtype, som byder på smallere vogne og lavere gulv end klassiske jernbaner. De bruges typisk i bymæssige områder, hvor der er brug for et højklasset supplement til den kollektive trafik. 

Letbaner i tætbebyggede områder kræver, at pladsen tages fra vejnettets kapacitet. På trods af det øges gadens transportkapacitet væsentligt, idet to letbanespor med samme bredde som to bilbaner har en passagerkapacitet, der svarer til seks bilbaner eller mere. Samtidig mindskes støj- og luftforureningen.

En letbane er typisk elektrisk drevet og forurener derfor ikke i gaderummet som eksempelvis busser og biler.

En letbane er i stand til at håndtere større hældninger end jernbaner og kurver så skarpe, at der kan køres rundt om gadehjørner. De har også en markant bedre bremseevne end tog.


Artiklen fortsætter under billedet
 

undefinedLetbanen i den franske by, Angers, deler i den centrale del af byen plads med fodgængere.

 

I byerne tilbyder letbaner ofte en hyppig drift, og vognene er godkendt til gadekørsel og derfor udrustet med lys og spejle som på andre gadekøretøjer.

En letbane er karakteriseret ved, at den har sit eget areal i gaden, så den også kan komme frem i myldretiden. Hvis der mangler plads, kan letbanen dele pladsen med biler.         

Nogle steder deler letbanen areal med andre trafikanter. Når letbanen for eksempel kører hen over bymidtens pladser, bliver hastigheden nedsat, så cyklister og fodgængere trygt kan passere skinnerne.

Alle tog vil blive kørt af togfører, som sikrer stabilitet og tryghed i kørslen. 

Letbanen tilbyder god komfort og korte rejsetider - og frem for alt er den et bæredygtigt transportmiddel og et komfortabelt alternativ til bil og bus.

Byer, der indfører letbaner, gør det for at få kollektiv trafik i høj kvalitet - og som del af en samlet strategi for byomdannelse, sammenknytning af bydele og for nye kvaliteter i bymidten og i bydelene.

I Danmark er tre byer i gang med at bygge eller projektere letbaner: Aarhus er længst fremme med forventet åbning i 2017. Odense Letbane forventes at åbne i 2020, mens den københavnske Ring 3-letbane forventes at åbne i 2023 eller 2024. 

 

 Hvad er forskellen på en letbane og en sporvogn?

 

 

Nyheder
×