Nabo til vejarbejdet

Hvor kommer letbanen til at køre?

 

Byrådet har vedtaget første etape af letbanen, der skal gå fra Tarup Center og Bolbro gennem midtbyen og videre til SDU og Nyt OUH inden endestationen i Hjallese. Strækningen er 14,5 kilometer lang og kommer til at have 26 stationer.

 

Anden etape er ikke vedtaget og finansieret endnu, og Odense Letbane arbejder derfor udelukkende med den første etape. 

 

Letbanens linjeføring er fastlagt efter analyser af, hvor den bedst muligt kan blive til gavn for flest mulige odenseanere. Den er derfor placeret der, hvor den i fremtiden kan øge tilgængeligheden for flest mulige beboere, arbejdspladser og uddannelsesinstitutioner.

 

Med udgangspunkt i tal fra 2010 vil første og anden etape af letbanen inden for fem minutters gang kunne betjene 45.000 beboere, 35.000 arbejdspladser og 25.000 uddannelsespladser. Fra 2020 vil disse tal stige, efterhånden som byen udvikles og fortættes.

 


Artiklen fortsætter under billedet 

undefinedDu kan også se mere detaljerede kort på side 37-52 i Lokalplanen for Odense Letbane. Download lokalplanen som pdf her.

 

Grundstenen i valget af linjeføringen er strækningen fra Banegården til området i Odense SØ, hvor universitetet og det nye regionshospital, Nyt OUH, skal ligge side om side med den spirende forskerpark, Cortex Park.

 

I omegnen af 60.000 mennesker vil få deres daglige gang i dette område, og her vil letbanen blive nødvendig for at sikre effektiv transport til og fra. Derfor er den effektive forbindelse mellem universitets- og hospitalsområdet og Banegården samt resten af Odense C et afgørende argument for at etablere en letbane.

 

Men også andre nøglepunkter, som Odense Stadion, Rosengårdcentret og Tarup Centret er tænkt ind – samt alle de odenseanere, der bor og arbejder langs den øvrige rute. Erfaringer viser, at letbaner er vækstgeneratorer. Letbanen i Odense vil give et samfundsøkonomisk boost til byen med ejendomsværdistigninger og øget handelsliv. Desuden vil nye byrum opstå eller genopstå langs linien. Det er en udvikling, som Odense Byråd ønsker.

 

Arbejdet med at planlægge den endelige rute er sket i 2012-2013 og siden blevet behandlet af Odense Kommune, de relevante politiske og Odense Byråd. Den oprindeligt projekterede linjeføring er undervejs i processen blevet optimeret, så anlægget af letbanen ikke fører til flere ekspropriationer og andre former for gener end højst nødvendigt.

 

Ruten er nu fastlagt i Lokalplanen for Odense Letbane samt i anlægsloven for Odense Letbane, der blev vedtaget af Folketinget i foråret 2015.

 

 

 

Hvorfor skal letbanen ikke køre på batteri?

 

 

Nyheder
×