Nabo til vejarbejdet

Hvordan bliver letbanen bygget?

 

Overordnet set bliver arbejdet med at bygge Odense Letbane delt op i to store hovedopgaver: De såkaldte ledningsflytninger og så arbejdet med at bygge selve letbanen.

 

Letbanen planlægges bygget i årene 2015 – 2020. Frem til 2017 gælder det ledningsflytningerne, hvor de lokale forsyningsselskaber skal flytte deres rør, kabler og ledninger i jorden, så de ikke ligger i vejen for letbanen. Når der først er bygget et jernbanespor oven på, kan man nemlig ikke uden videre komme ned til forsyningsledningerne igen.

 


Artiklen fortsætter under billedet

 

undefinedLangs hele letbanestrækningen skal forsyningsselskaberne flytte rør og kabler, inden letbanebyggeriet kan gå i gang.

 

 

Efter ledningsflytningerne skal selve letbanen anlægges. Der skal laves nye vejbaner, cykelstier og fortove, så der bliver plads til letbanen. Og der skal lægges skinner, bygges stationer og sættes master med køreledninger op, laves signalsystemer og så videre. Det er først her, at odenseanerne for alvor vil fornemmelsen af, at letbanen er på vej, selvom forarbejdet har varet et par år.

 

Arbejdet vil overordnet set ligne en række vejarbejder, der flytter sig rundt i byen. Der arbejdes ikke på det samme sted hele tiden. Arbejdet opdeles i stedet i en række delstrækninger og nogle under-delstrækninger.

 

For hver delstrækning vil arbejdet med at flytte forsyningsledninger typisk vare i alt mellem 6 og 12 måneder, afhængigt af hvordan rørene ligger i jorden. Også det egentlige letbaneanlæg sker delstrækning for delstrækning.

 

Der vil altså for det meste blive to afgrænsede arbejdsperioder på hver delstrækning. Odense Letbane P/S søger at gøre disse perioder kortest mulige. Typisk vil de enkelte arbejdsoperationer rykke ned ad strækningen – så der for eksempel ikke er støjende arbejder i hele perioden på den samme adresse.

 

For ledningsflytningernes vedkommende vil der ikke bliver arbejdet fysisk på strækningen hele tiden, fordi der må indlægges pauser mellem flytning af de forskellige ledninger.

 

Følg i øvrigt med i udviklingen i arbejdet på de enkelte strækninger her.

 

 

Hvorfor laver man ikke det hele på én gang? 

 

 

 

Nyheder
×