Nabo til vejarbejdet

Hvorfor laver man ikke det hele på én gang?

 

Først skal forsyningsselskaberne flytte rør og kabler, fordi de ikke må ligge under letbanen. Derefter skal der anlægges nye vejbaner, cykelstier og fortove, så der bliver skabt et areal langs hele strækningen, som selve letbanen kan blive anlagt i – med skinner, køreledninger, stationer og så videre.

 

Derfor vil odenseanerne opleve, at arbejdet foregår i flere faser og etaper. Nogle steder vil det indledende arbejde med at flytte forsyningsledninger blive afsluttet, længe inden selve letbanen bliver bygget. Samtidig flytter vejarbejdet sig rundt i byen, så det kan være svært at bevare overblikket over, præcis hvor der bliver gravet på et givet tidspunkt.

 

Ville det ikke være nemmere, hvis man bare fik det hele overstået på én gang? Hvis man så at sige rykkede plasteret af i ét hug?

 

Der er to primære grunde til, at det ikke er en god måde at udføre arbejdet på.

 

Den ene grund handler om logistik. Det er i praksis så godt som umuligt at koordinere arbejdet på byggepladsen, når flere forskellige bygherrer og entreprenører med hver sin specialitet skal udføre forskellige opgaver på den samme plads samtidig. Det vil gøre arbejdet ekstremt kompliceret og svært at styre, både når det gælder tid og økonomi.

 

Den anden grund handler om, at Odense også skal fungere som by, mens arbejdet med at anlægge letbanen står på. Hvis der både skal flyttes forsyningsledninger, anlægges nye vejbaner og lægges skinner på en given strækning på én gang, ville det være nødvendigt at lukke vejen fuldstændig af, så der blev lavet én stor byggeplads.

 

Da letbanen skal køre langs nogle af byens vigtigste veje, ville det være meget uhensigtsmæssigt at lukke mere af en højst nødvendigt. Ved at dele arbejdet op i flere faser er det muligt at reducere generne for den øvrige trafik i byen. Ofte vil det være muligt at opretholde en form for kørsel, eventuelt i den ene retning, når der ikke bliver arbejdet ikke alt for intenst.

 

Af samme grund flytter arbejdet sig rundt i byen, efterhånden som det skrider frem. Det er nemlig også mest skånsomt for trafikken, hvis der ikke bliver arbejdet samtidig på alle dele af letbanestrækningen gennem byen.

 

 

Hvordan påvirker byggeriet nabohusene?

 

 

Spørg Odense Letbane

Har du et spørgsmål? Så er du altid velkommen til at skrive til os.

Sådan kommer letbanen til at se ud

Se illustrationerne fra designmanualen - og få et indblik i, hvordan letbanen vil tage sig ud i gadebilledet.

Nyheder fra Odense Letbane
Tilmeld dig nyhedsbrevet

Hold dig opdateret på Odense Letbane, arbejdet og trafikken - tilmeld dig nyhedsbrevet her.

Nyheder
×