Nabo til vejarbejdet

Hvorfor satser man ikke på busser?

 

I forundersøgelserne til letbanen blev flere forskellige systemer af kollektiv trafik undersøgt. Blandt andet et såkaldt Guidet Light Transit (GLT), som kombinerer hjul og skinner, og Bus Rapid Transit-systemet (BRT), som er busser i egen kørebane. Odense Byråd har på den baggrund enstemmigt vedtaget, at Odense skal have en letbane på grund af argumenter omhandlende kollektiv trafik, vækst og byudvikling.

I Odense vil der komme et endnu større tryk på den kollektive trafik – især på strækningen fra Odense Banegård Center til det kommende Nyt OUH. Der forventes at være 60.000 mennesker, der på en hverdag skal ind og ud af Campus-området, hvor Cortex Park bliver udbygget og det nye sygehus bliver opført. Mange af disse mennesker kommer med kollektiv trafik. 

Beregninger viser, at vores nuværende vejnet ikke kan håndtere et så stort antal busser. Odense vil sande til i trafik. Et letbanevognsæt kan tage lige så mange passagerer som fire busser. Det er den bedste løsning til at få flyttet de mange passagerer rundt i byen.


Artiklen fortsætter under billedet  

undefined



En anden grund til, at valget er faldet på en letbane, er, at erfaringer fra udlandet viser, at der omkring letbanen opstår vækst. Det er den såkaldte ”skinneeffekt”, man gerne vil opnå. Skinnerne giver en sikkerhed for naboerne, så det bliver mere attraktivt at investere i området. Linjen og placeringen af stationer bliver ikke påvirket af f.eks. vejarbejde, ligesom det ikke risikerer at blive ændret – i modsætning til busser, trolleybusser m.v.

Derfor vil små erhverv lægge sig langs letbanens spor, og store erhvervsvirksomheder placerer deres domicil tæt ved stationerne, fordi det sikrer kunder og medarbejdere en sikker og komfortabel rejse. Vi får allerede nu henvendelser fra erhvervsvirksomheder vedrørende placeringen af linjen.


Artiklen fortsætter under billedet 

undefined



Den komfortable rejse er med til at gøre letbanen til en succes rundt om i verden, og det er én af grundene til, at der bygges flere og flere letbaner. Rejsen er glidende, uden bremsen og slinger, som man oplever det i en bus. Erfaringer fra udlandet viser, at der procentvis er flere end forventet, der vælger at benytte sig af letbanen.

Odense er i gang med udviklingen fra at være en stor dansk by til en dansk storby. Odense Letbane skal binde byen sammen og understøtte de mange byudviklingsprojekter, væksten og skabelsen af arbejdspladser. Samtidig skal letbanen supplere den kollektive trafik med en behagelig transportform og løfte det store transportbehov i Campusområdet. Odense bliver attraktiv for erhvervslivet med nye arbejdspladser til følge.

 

Hvad koster det at bygge letbanen?

 

 

Nyheder
×