Nabo til vejarbejdet

Hvorfor skal letbanen ikke køre på batteri?

 

Nogle steder i verden har man inden for de senere år bygget letbaner, som på en del af strækningen kører på batteri – og altså uden de karakteristiske køreledninger i luften.

 

Odense har dog fravalgt denne løsning af hensyn til økonomien og driftssikkerheden. Selvom der længe har været forsket i batterier og lynopladning, er der fortsat stadig tale om forholdsvis dyr teknologi, som stadig har til gode at vise sit værd i praksis over lang tid.

 


Artiklen fortsætter under billedet

 

undefined

Køreledninger bruges på størstedelen af verdens letbaner, fordi det er en velkendt og driftsikker teknologi.

 

 

Det er heller ikke alle leverandører af letbanetog, der har batteridrevne tog i deres produktkatalog. Alle kan derimod levere letbanetog, som bruger køreledninger, og som har vist deres værd i drift i nogle af de mange byer, som har moderne letbanesystemer.

 

Odense har ikke ønsket at udelukke mulige togfabrikanter på forhånd ved at lægge en sådan begrænsning ind i udbuddet. Tvært imod ønsker vi stor sikkerhed for, at vi får et letbanesystem, som er stabilt i drift – i mange år ud i fremtiden.

 

 

Hvordan foregår udbuddet af letbanen?

 

 

Spørg Odense Letbane

Har du et spørgsmål? Så er du altid velkommen til at skrive til os.

Sådan kommer letbanen til at se ud

Se illustrationerne fra designmanualen - og få et indblik i, hvordan letbanen vil tage sig ud i gadebilledet.

Nyheder fra Odense Letbane
Tilmeld dig nyhedsbrevet

Hold dig opdateret på Odense Letbane, arbejdet og trafikken - tilmeld dig nyhedsbrevet her.

Nyheder
×