Odense Letbane opgør hver måned tal for antal passagerer samt for pålidelighed og punktlighed.
Odense Letbane havde i oktober 2024 i alt 618.000 påstigere. Det er godt 9 pct. flere end i oktober 2023.
I de første ti måneder af 2024 har Odense Letbane haft i alt 5,72 mio. påstigere - hvilket er en fremgang på 23 pct. sammenlignet med samme periode i 2023 (4,64 mio.).
Påstigere |
2022 |
2023 |
2024 |
JAN |
- |
485.000 |
571.000 |
FEB |
- |
459.000 |
597.000 |
MAR |
- |
537.000 |
575.000 |
APR |
- |
495.000 |
608.000 |
MAJ |
- |
506.000 |
566.000 |
JUN |
339.000 |
290.000 |
540.000 |
JUL |
363.000 |
240.000 |
440.000 |
AUG |
468.000 |
482.000 |
541.000 |
SEP |
536.000 |
583.000 |
662.000 |
OKT |
506.000 |
565.000 |
618.000 |
NOV |
522.000 |
620.000 |
|
DEC |
544.000 |
547.000 |
|
Rejsende med letbanen opgøres i antal påstigere. Påstigere dækker over alle, der stiger på et letbanetog i en given periode. En passager, der skifter mellem fx bus og letbane tæller som påstiger begge steder, men er stadig kun én passager. Deri forskellen mellem påstigere og passagerer.
Letbanens pålidelighed dækker over procentsatsen for antallet af letbaneafgange, der er afviklet i henhold til køreplanen.
For at sikre passagererne tillid til letbanen er det naturligvis afgørende for Odense Letbane at sigte efter en så høj pålidelighed som muligt i den daglige drift. Tal for letbanens driftsstabilitet bliver løbende opgjort i samarbejde mellem Keolis (operatør) og Odense Letbane.
Pålidelighed |
2022 |
2023 |
2024 |
JAN |
- |
98,3 |
96,6 |
FEB |
- |
98,6 |
98,5 |
MAR |
- |
99,3 |
98,6 |
APR |
- |
99,7 |
99,7 |
MAJ |
- |
98,7 |
99,8 |
JUN |
96,8 |
54,4* |
99,7 |
JUL |
98,4 |
67,2* |
99,5 |
AUG |
98,6 |
99,1 |
99,8 |
SEP |
97,8 |
99,1 |
99,1 |
OKT |
97,2 |
98,8 |
99,6 |
NOV |
97,0 |
99,9 |
|
DEC |
98,3 |
99,2 |
|
* Tal for juni-juli 2023 er påvirket af letbanens delvise driftsstop 15.6.-14.7.
Letbanens punktlighed dækker over procentsatsen for antallet af letbaneafgange, der er kørt til tiden ifølge køreplanen. Tal for letbanens driftsstabilitet bliver løbende opgjort i samarbejde mellem Keolis (operatør) og Odense Letbane.
Punktlighed |
2022 |
2023 |
2024 |
JAN |
- |
94,5 |
95,0 |
FEB |
- |
95,8 |
95,5 |
MAR |
- |
95,8 |
95,6 |
APR |
- |
94,5 |
97,7 |
MAJ |
- |
92,9 |
97,2 |
JUN |
88,3 |
98,1* |
96,2 |
JUL |
92,3 |
96,8* |
97,5 |
AUG |
90,9 |
93,7 |
97,3 |
SEP |
91,3 |
93,1 |
96,2 |
OKT |
83,2 |
92,9 |
96,0 |
NOV |
78,6 |
85,7 |
|
DEC |
88,0 |
94,2 |
|
* Tal for juni-juli 2023 er påvirket af letbanens delvise driftsstop 15.6.-14.7.
Odense Letbane har siden august 2023 foretaget løbende målinger af kundeloyaliteten blandt letbanens passagerer. Det sker i form af den såkaldte net promoter score (NPS).
Ved NPS-målingen bliver du bedt om at rangere Odense Letbane på en skala fra 0 til 10 med afsæt i ét bestemt spørgsmål:
I hvilken grad vil du anbefale Odense Letbane til andre, fx familie, venner og kolleger
Svarfordelingen afgør den samlede NPS-score. 9-10 trækker NPS-scoren op (promoters), 7-8 er neutrale (passives), 0-6 trækker NPS-scoren ned (detractors).
NPS-score |
2023 |
2024 |
JAN |
- |
39 |
FEB |
- |
33 |
MAR |
- |
37 |
APR |
- |
47 |
MAJ |
- |
44 |
JUN |
- |
46 |
JUL |
- |
41 |
AUG |
39 |
48 |
SEP |
42 |
43 |
OKT |
36 |
43 |
NOV |
31 |
|
DEC |
40 |
NPS-scoren beregnes ved at trække den procentvise andel af detractors (0-6) fra den procentvise andel af promoters (9-10). En NPS, der er lavere end 0, vil normalt ikke være tilfredsstillende, da der er flere detractors end promoters. En NPS på 0-30 er tilfredsstillende. 30-70 er godt, Over 70 er exceptionelt.
NPS er en anerkendt målemetode, der er vidt udbredt i erhvervslivet på tværs af virksomheder, brancher og lande.
Analysebureauet Epinion har siden december 2023 foretaget NPS-målinger på vegne af Odense Letbane. Målinger fra perioden aug.-nov. 2023 har Odense Letbane selv foretaget.
Søndre Hospitalsvej 6, 5260 Odense S
CVR 36478497
EAN 5798006615070