Tal for passagerer og kørsel

Odense Letbane opgør hver måned tal for antal passagerer samt for pålidelighed og punktlighed.

Odense Letbane havde i oktober 2024 i alt 618.000 påstigere. Det er godt 9 pct. flere end i oktober 2023.  

I de første ti måneder af 2024 har Odense Letbane haft i alt 5,72 mio. påstigere - hvilket er en fremgang på 23 pct. sammenlignet med samme periode i 2023 (4,64 mio.). 

Påstigere
2022
2023
2024

JAN

-

485.000

571.000

FEB

-

459.000

597.000

MAR

-

537.000

575.000

APR

-

495.000

608.000

MAJ

-

506.000

566.000

JUN

339.000

290.000

540.000

JUL

363.000

240.000

440.000

AUG

468.000

482.000

541.000

SEP

536.000

583.000

662.000

OKT

506.000

565.000

618.000

NOV

522.000

620.000

 

DEC

544.000

547.000

 

Rejsende med letbanen opgøres i antal påstigere. Påstigere dækker over alle, der stiger på et letbanetog i en given periode. En passager, der skifter mellem fx bus og letbane tæller som påstiger begge steder, men er stadig kun én passager. Deri forskellen mellem påstigere og passagerer. 

 

Pålidelighed - afviklede letbaneafgange

Letbanens pålidelighed dækker over procentsatsen for antallet af letbaneafgange, der er afviklet i henhold til køreplanen.

For at sikre passagererne tillid til letbanen er det naturligvis afgørende for Odense Letbane at sigte efter en så høj pålidelighed som muligt i den daglige drift. Tal for letbanens driftsstabilitet bliver løbende opgjort i samarbejde mellem Keolis (operatør) og Odense Letbane.

Pålidelighed
2022
2023
2024

JAN

-

98,3

96,6

FEB

-

98,6

98,5

MAR

-

99,3

98,6

APR

-

99,7

99,7

MAJ

-

98,7

99,8

JUN

96,8

54,4*

99,7

JUL

98,4

67,2*

99,5

AUG

98,6

99,1

99,8

SEP

97,8

99,1

99,1

OKT

97,2

98,8

99,6

NOV

97,0

99,9

 

DEC

98,3

99,2

 

* Tal for juni-juli 2023 er påvirket af letbanens delvise driftsstop 15.6.-14.7.

 

Punktlighed - tog til tiden

Letbanens punktlighed dækker over procentsatsen for antallet af letbaneafgange, der er kørt til tiden ifølge køreplanen. Tal for letbanens driftsstabilitet bliver løbende opgjort i samarbejde mellem Keolis (operatør) og Odense Letbane. 

Punktlighed
2022
2023
2024

JAN

-

94,5

95,0

FEB

-

95,8

95,5

MAR

-

95,8

95,6

APR

-

94,5

97,7

MAJ

-

92,9

97,2

JUN

88,3

98,1*

96,2

JUL

92,3

96,8*

97,5

AUG

90,9

93,7

97,3

SEP

91,3

93,1

96,2

OKT

83,2

92,9

96,0

NOV

78,6

85,7

 

DEC

88,0

94,2

 

* Tal for juni-juli 2023 er påvirket af letbanens delvise driftsstop 15.6.-14.7.

 

NPS - måling af kundeloyalitet

Odense Letbane har siden august 2023 foretaget løbende målinger af kundeloyaliteten blandt letbanens passagerer. Det sker i form af den såkaldte net promoter score (NPS).

Ved NPS-målingen bliver du bedt om at rangere Odense Letbane på en skala fra 0 til 10 med afsæt i ét bestemt spørgsmål:

I hvilken grad vil du anbefale Odense Letbane til andre, fx familie, venner og kolleger 

Svarfordelingen afgør den samlede NPS-score. 9-10 trækker NPS-scoren op (promoters), 7-8 er neutrale (passives), 0-6 trækker NPS-scoren ned (detractors).

NPS-score
2023
2024

JAN

-

39

FEB

-

33

MAR

-

37

APR

-

47

MAJ

-

44

JUN

-

46

JUL

-

41

AUG

39

48

SEP

42

43

OKT

36

43

NOV

31

 

DEC

40

 

NPS-scoren beregnes ved at trække den procentvise andel af detractors (0-6) fra den procentvise andel af promoters (9-10). En NPS, der er lavere end 0, vil normalt ikke være tilfredsstillende, da der er flere detractors end promoters. En NPS på 0-30 er tilfredsstillende. 30-70 er godt, Over 70 er exceptionelt.

NPS er en anerkendt målemetode, der er vidt udbredt i erhvervslivet på tværs af virksomheder, brancher og lande.

Analysebureauet Epinion har siden december 2023 foretaget NPS-målinger på vegne af Odense Letbane. Målinger fra perioden aug.-nov. 2023 har Odense Letbane selv foretaget.

 

Søndre Hospitalsvej 6, 5260 Odense S

CVR 36478497

EAN 5798006615070