I 2008 traf Odense Byråd principbeslutning om at etablere en letbane i forbindelse med 'Kvarterplan by-havn'. Det blev fulgt op i 2011 med en byrådsbeslutning om at anlægge letbanens etape 1.
Et led i planen var at arbejde videre frem mod et sammenhængende, højklasset transportsystem i form af en letbane, der skulle binde de store byudviklingsprojekter sammen som et H - bestående af etape 1 og 2.
Et overordnet mål med planen var at understøtte Odenses transformation fra ”stor dansk by til dansk storby”, der kunne tiltrække investeringer.
Visualisering af linjeføring ved Vor Frelser Kirke (Niras)
I 2016 vedtog byrådet at spare op til etablering og drift af Odense Letbanes etape 2, og samme år blev der foretaget væsentlige investeringer i tilkøb af skiftespor for at forberede anlæg af letbanens nye forgreninger.
I maj 2021 præsenterede Odense Letbane en udredningsrapport, som redegør for etablering af letbanens etape 2.
Planen tager afsæt i to mulige forgreninger af etape 1:
Hovedforslaget: Korsløkke-Seden (+ Vesterbro-Sukkerkogeriet). 4,9 km. nye skinner + 10 nye stationer
Alternativet: Korsløkke-Seden + Vesterbro-Odense Zoo. 7,3 km. nye skinner + 14 nye stationer
Visualisering af linjeføring ved Hybenhaven, Vollsmose (Niras)
I 2021 besluttede et flertal i Folketinget at øremære godt 8 mia. kr. til investeringer i 'Bedre og billigere kollektiv trafik'.
Beløbsrammen skulle fordeles mellem en lang række trafikprojekter i hovedstadsområdet og i de større byer - heriblandt 581 mio. kr. til realisering af Odense Letbanes etape 2 mellem Korsløkke og Seden (Hovedforslaget).
I bemærkningerne til aftalen fremgår det, at forligsparterne lægger vægt på letbaneudvidelsen som et element i Vollsmose-områdets byudvikling.
I udredningsrapporten fra 2021 blev den samlede anlægsudgift for Hovedforslaget (Korsløkke-Seden) anslået til ca. 1,5 mia. kr. Statstilskuddet (580 mio. kr.) vil således udgøre godt en tredjedel af anlægsudgiften, mens det så vil op til Odense Kommune (letbanens ejer) at finansiere den resterende del.
Letbanens etape 1 har været i drift siden maj 2022. På baggrund af de hidtidige driftserfaringer bad Odense Kommune i begyndelsen af 2024 Odense Letbane opdatere udvalgte områder fra udredningsrapporten - ikke mindst med fokus prisudvikling og passagerudvikling siden 2021.
Arbejdet med det opdaterede beslutningsgrundlag for etape 2 blev afsluttet i september 2024.
Her fremgår det bl.a., at et ændret prisindeks (2021-2024) medfører, at det samlede anlægsoverslag for etape 2 stiger med cirka 20 procent - fra knap 1,5 til knap 1,8 mia. kr. Det statslige bidrag er tilsvarende reguleret til nu at udgøre knap 700 mio. kr.
Visualisering af linjeføring ved Birkeparken, Vollsmose (Niras)
I september 2025 indgik et flertal i Odense Byråd aftale om Odense Kommunes budget for 2025.
Som en del af aftalen besluttede partierne at arbejde for etablering af letbanens etape 2 mellem Korsløkke og Seden. I forligsteksten fremgår blandt andet:
"Forligspartierne er derfor enige om at etablere letbanens etape 2. Letbanens etape 2 er den bedste forudsætning for, at vi skaber den by, vi ønsker, da det er med til at skabe byudvikling, bosætning, investeringssikkerhed og en større sammenhæng i den kollektive trafik i Odense."
I begyndelsen af 2025 er det fortsat Odense Kommune, der ejer letbanens etape 2-projekt - og derfor beslutter det videre forløb.
En realisering af projektet vil i sagens natur indebære et omfattende og langvarigt anlægsarbejde. Etape 2 vil derfor tidligst være klar til drift med passagerer i 2032.
Søndre Hospitalsvej 6, 5260 Odense S
CVR 36478497
EAN 5798006615070