Stadig flere passagerer stiger på Odense Letbane. Det er en positiv udvikling - men det betyder også, at kapaciteten på visse tidspunkter er under pres.
Især i morgenmyldretiden er der på visse afgange i retning mod universitetet så mange passagerer, at nogle ind i mellem må vente på næste afgang.
For at lette presset er Odense Letbane lige nu i gang med at forberede en ekstra togafgang, som indsættes på hverdage omkring kl. 07.45 fra Odense Banegård i retning mod universitetet.
I praksis vil det betyde, at tre letbanetog kører fra banegården mod SDU inden for et spænd på cirka otte minutter.
"Vi får flere og flere passagerer. Det er vi utroligt glade for, og derfor vil vi strække os maksimalt for at kunne imødekomme den efterspørgsel, vi oplever," forklarer Dan Ravn, adm . direktør ved Odense Letbane.
"I øjeblikket tester vi ekstrakørslerne, og hvis de forløber planmæssigt, forventer vi at køre med et ekstra morgentog fra uge 43. Vi håber, at passagererne vil opleve en mærkbar forbedring netop på dét tidspunkt, hvor behovet er størst," siger Dan Ravn.
Ekstratoget indsættes med det forbehold, at der skal være ledigt materiel på dagen.
Tog nr. 1, Brunneren, vendte den 19.9. retur til Odense efter et langvarigt værkstedsophold på fabrikken i Berlin. På billedet bliver toget læsset af transportkøretøjet.
Planen for ekstrakørsel kræver som første forudsætning, at alle Odense Letbanes 16 togsæt er til rådighed. Netop dette har ikke været tilfældet i det seneste års tid, hvor tog nr. 1 - kendt som "Brunneren" - har været sat ud af spillet efter en afsporing i sensommeren 2023.
Dog vendte Brunneren forleden tilbage til Odense efter et længere reparationsophold på togfabrikken Stadlers specialværksted i Berlin.
Brunneren bliver i øjeblikket klargjort på værkstedet i Odense. Derefter venter et kort testforløb, før toget igen kan indgå i normal drift. Hvilket formentlig vil ske i første halvdel af oktober.
Søndre Hospitalsvej 6, 5260 Odense S
CVR 36478497
EAN 5798006615070