85 procent af passagererne er tilfredse med letbanen.
Det viser en kundeanalyse, som analysebureauet Wilke har udført på vegne af Odense Letbane. Resultatet er baseret på godt 500 passagerinterview, som Wilke har indsamlet i de første uger af december 2024.
På en skala fra 1 til 10 giver halvdelen af de adspurgte letbanen et rent 10-tal, som værende ”meget tilfredse”. Yderligere 35 procent svarer 8 eller 9.
I den anden ende af skalaen giver blot to procent af de adspurgte passagerer letbanen en under middel-karakter på 5 eller lavere.
”Vi er meget glade for den respons, som vi får fra letbanens kunder i denne her undersøgelse. Høj tilfredshed med rejseoplevelsen er helt afgørende – både når det handler om at opnå loyale, faste kunder, og når det handler om at tiltrække nye. Det er alt sammen væsentlige forudsætninger for vores overordnede mål om at få flere til at rejse med kollektiv trafik i Odense,” siger Lotte Stensberg, kommerciel chef ved Odense Letbane.
Dykker man længere ned i tallene, viser det sig, at kundetilfredsheden stiger med alderen.
Tilfredsheden er på over 90 procent hos passagerer på 50 år eller mere. Blandt de 30 – 49-årige falder tallet til 86 procent – og til 82 procent blandt passagerer under 30 år.
Ligeledes viser det sig, at tilfredsheden er højest blandt passagerer, der kun rejser en gang i mellem (88 procent), mens den er lidt lavere, om end stadig høj (82 procent), blandt de daglige rejsende.
Undersøgelsen afdækker også kundetilfredsheden på en række underliggende parametre – blandt andet pladsforhold i toget, tryghed, rengøring, indeklima, trafikinformation og overholdelse af køreplanen.
Pladsforholdene er den enkeltfaktor, der vægter højest i kundernes vurdering af tilfredshed.
”Det er naturligvis positivt med fyldte tog. Men vi ved også, at den gode rejseoplevelse bliver påvirket negativt, hvis toget føles overfyldt. Det er derfor, vi har indført et dagligt myldretidstog om morgenen, og vi har også et aktuelt adfærdstiltag, hvor vi opfordrer passagererne til at parkere cyklen på stationen, når toget er fyldt,” forklarer Lotte Stensberg.
”Begge tiltag handler om at sikre den bedst mulige rejseoplevelse, og her bekræfter undersøgelsen, at kunderne tillægger pladsforhold stor betydning.”
På især ét område halter kundetilfredsheden – information ved forsinkelser og aflysninger.
”Det er ikke overraskende,” siger Lotte Stensberg. ”Trafikinformation er et punkt, hvor vi længe har arbejdet med at forbedre serviceniveauet – blandt andet via kunde-sms’er ved driftsstop, som vi har udmærkede erfaringer med indtil nu. Men vi er ikke i mål. Kundeinformation vil være et væsentligt udviklingspunkt længe endnu.”
I 2025 har Odense Letbane reduceret feriekøreplanen med cirka fire uger.
Det betyder, at letbanen i år kører med 7,5 minuts frekvens i både vinterferien (uge 7), mandag-onsdag i påsken, uge 33-34 i august samt i hverdagene mellem jul og nytår. Alt sammen perioder, hvor letbanen hidtil har kørt med 10 minutters frekvens.
”Undersøgelsen viser, at letbanens frekvens vægter meget højt for kunderne. Og når vi samtidig kan se, at kundegrundlaget er til stede for at skrue op for frekvensen i flere ferieperioder, så er det et oplagt tiltag, som vi er glade for at kunne tilbyde kunderne her i det nye år,” siger Lotte Stensberg.
Se Odense Letbanes kundeundersøgelse
Kundeundersøgelsen vil blive gentaget i efteråret 2025. Derudover foretager Odense Letbane løbende tilfredsmålinger måned for måned. Resultaterne bliver opgjort i en såkaldt NPS-score – se de månedlige resultater HER (nederst).
Søndre Hospitalsvej 6, 5260 Odense S
CVR 36478497
EAN 5798006615070